måndag 1 november 2010

Låt oss lära!

Snart skulle mörkret falla det visste Lilly.
Bortanför mörkret skulle hon hitta ett minne att sova på. Det kändes kallt i vindsvåningen och hon tog det stora lapptäcket och virade det runt sig. Stearinljusets låga berättade sagor om stora äventyr på tegelväggen.
Lilly plockade upp sin kvällsbok.

Bland människorna finns frågorna
det lyser klart ut lågorna.
I skogen och på gatorna  
Det glimmar till, 
det ser skatorna.
De svaren vill jag ge dig.
De svaren skall jag ge dig.

Didaktik handlar om vad läraren bör tänka på vid undervisning ,metod syfte och förhållandet däremellan.  Lars Åke Kernell är en pärla på detta. Hans inställning till läraryrket gör mig glad och positiv. Stunder finns, då jag funderar över min lärarroll. Läraryrket är komplext.  En lärare skall kunna prata fram världen, kunna diskutera och se på världen med olika ögon. Fenomenologi är läran om hur världen upplevs.
Alla människor kan olika saker, vi ser världen på olika sätt. I sociala sammanhang och samspel med andra människor kan vi få syn på vår självbild. Vi kan få en bild av oss själva, hur vi uppfattas och hur andra människor uppfattar oss. Vi lär oss på så vis att bemöta oss själva och andra.  Någon sa: Jag vet inte vad jag har sagt fören Du har svarat. Så är det nog.  Konsten att förstå andra handlar om att hitta sig själv. Att veta vad man vill lära ut och varför, vad vill man förmedla, vad är mitt lärar-credo?

1 kommentar: