tisdag 17 maj 2011

Gestaltning del 6.

Derbyt förra veckan orsakade bråk på många ställen, bland annat på Landala torg.
Jag hörde sirener, och såg blinkande ljus. Hästljud i form av hovar mot asfalt. Ett skott, två skott. Det ekade mellan husen. Massa poliser i utryckning! Tur att jag inte är i tjänst, tänkte jag och satte mig avslappnat till rätta i min blå soffa.
ikväll är jag i tjänst, en kvart eller så. Det skall bli spännande att klä på sig den blå uniformen och bara få vara, få känna sig som en polis. Eller? I helgen såg jag ridande poliser på stan, en sån vill jag vara. Alla människor ser så rädda ut, när hästarna skrittar på gatorna. Poliserna ser stolta ut, sträckta ryggar och höga halsar, leende men med allvar i blicken. Makt, att få vara någon, sitta på hästryggen och titta ner på alla för en stund.
Idag har jag snurrat omkring med kameran, för jag har nämligen flera yrken idag. På södra vägen ligger en antikaffär som jag brukar snegla åt, idag jag jag dit för att känna mig som antikexpert, men det var ingen som öppnade dörren. Bukowskis tänkte jag, hur spännande vore det inte att jobba där? Med lite nervösa steg styrde jag min kurs mot avenyn. Den svarta dörren stod som en barriär framför mig. Men inte behövde jag vara det minsta orolig, en väldigt snäll kvinna lät mig fotograferas framför den stora skylten-Bukowskis. Det kändes faktisk som det var på riktigt, jag var en expert på antikviteter.

Jag har snurrat omkring i olika stadier i min konflikthantering, mina gipsskulpturer har blivit pärlbeklädda, jag har gjort spets och pärlhalsband som symboliserar den skörhet jag funderar mycket på. Hur känslig jag är, och hur jag känner mig som en spetsduk ibland.
Jag önskar.
Jag ville vara prinsessa
ta er med storm
vara en av de bästa
en av de som,
Får sitta på tronen
med krona så fin
kunna sjunga och glittra
dricka mousserande vin.
Få det jag önskar
få lite beröm
inga hål i min känning
inte ens i  nån söm.
Vara den de ser upp till
vara så bra
vara den som kan ge er
alla de svar.
Jag funderar och önskar att få vara bäst för en dag,
att sitta på scenen
vara stark inte svag.
Där vill jag vara
Alla applåder för mig, låt mig få skriva den sången,
 den handlar nog lite om mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar